Elektromobilita
Jedna z možných cest…
Když jsem se zamlada seznamoval s technikou, patřily elektrické samojízdné stroje výhradně na peróny vlakových nádraží, popřípadě do skladů a výrobních hal.
Nikdy jsem ani neuvažoval o tom, že by bylo možné rozšířit elektropohon i do jiných oblastí, kde v naprosto neohrozitelné pozici panoval dieselový agregát. A dnes? Už i ti nejzarytější odpůrci elektrických strojů tajně uvažují o výhodách a nevýhodách tohoto řešení. My ostatní jsme techniku s baterií a elektromotorem přijali jako jednu z cest. Asi ne jedinou, ale v dnešní době nejvíc prošlapanou – a co je důležité – také ekologickou a ekonomicky výhodnou.
Výsledky podložené praxí
Mnozí z vás nad posledními slovy předchozího odstavce zapochybovali. Ekonomicky výhodnou? Jak a proč? Vždyť do hry vstupuje drahá elektřina, jejíž ceny neustále letí nahoru. Technika nevydrží pracovat dlouho a potom se baterie dlouho nabíjí. Chápu, také jsem tyto a podobné otázky měl a stále mám. Jsou místa, kde lze elektrický stroj použít obtížně, ale na druhé straně existují provozy, kde se jejich nasazení přímo nabízí a výsledky jsou opravdu zajímavé. Dlužím však vysvětlení, z jaké pozice si dovoluji tyto řádky psát. Je to poměrně jednoduché. Šli jsme cestou, kterou nyní doporučuji všem. Elektrické stroje jsme si v praxi důkladně vyzkoušeli. V roce 2023 jsme společně s našimi progresivnějšími zákazníky testovali dva elektrické nakladače. Jeden „teleskop“ s nosností 2,5 tuny a výškovým dosahem 5 m byl od italské společnosti Merlo.
Druhý, smykem řízený nakladač Elise 1200 ), byl výrobek české firmy FirstGreen. Nebudu se rozepisovat o technických parametrech. Ty lze najít na internetu, popřípadě je vyžádat u obchodních zástupců. Cílem je zhodnotit obecné zkušenosti a seznámit vás s nimi.
Klady v přesile
Začnu tím, kde se ukazuje použití těchto elektrických strojů jako nevhodné. Jsou to zejména liniové stavby, kde se elektrický proud vyrábí pomocí agregátů a veškeré výhody tak ztrácejí smysl. K tomu přistupují také provozy s těžkým nakládacím režimem a dlouhými přejezdy. Při testování jsme ale našli mnohem víc vhodných oblastí nasazení. Ať už to byla živočišná výroba, skleníky, sklady, sběrné dvory, třídírny odpadů nebo logistické areály. Všechny tyto provozy mají několik společných znaků, nakladače neopouštějí areál, práce je pravidelná a plánovatelná, a tak lze zvolit vhodnou technologii baterií a nabíjení. V takových a podobných lokalitách je využití elektro nakladačů výhodné jak s přihlédnutím k ekologické stránce věci, tak i ke zmíněné ekonomice. Elektrické stroje totiž nešetří jen tím, že pracují na elektřinu, ale také proto, že jsou výrazně méně náročné na údržbu a případné opravy. U elektrického nakladače nemusíte měnit olej a filtry v motoru ani kupovat AdBlue. Nehrozí, že obsluha zapomene dolít olej, zkontrolovat nemrznoucí směs v chladiči. Operátor prostě před odchodem domů připojí stroj na nabíječku, podobně jako mobil, a nic jiného neřeší.
Každý má samozřejmě na věc jiný názor, ve svých provozech jiné podmínky a odlišné pracovní cykly. Nabízím vám cestu, kterou jsme zvolili i my. Vyzkoušejte si některý z našich elektrických nakladačů. Zjistěme společně, zda je právě ten váš provoz pro tuto technologii vhodný a vyhodnoťme na základě údajů z předvádění ekonomiku. Buďme společně připraveni chránit životní prostředí a také peněženku.
Ing. Miroslav Mikulič, CIME, s. r. o.
Foto archiv
Více článků na toto téma
HD HYUNDAI: Předvedení nových šetrných řešení
HD Hyundai Construction Equipment se uchází o místo mezi třemi nejlepšími nominovanými na Innovation Awards veletrhu Bauma 2025 v kategorii Ochrana klimatu.
Pozvánka na Země Živitelku 2024
Země Živitelka 2024, která se uskuteční ve dnech 22. - 27. srpna 2024 na Výstavišti v Českých Budějovicích.
Proškolujeme servisní síť
Ve dnech 25. a 26.4. 2024 proběhlo v prostorách firmy CIME, s.r.o. servisní školení zaměřené na teleskopické manipulátory Merlo, kterého se zúčastnilo 24 techniků z deseti servisních středisek.